
Barcelonette in het midden van deze kaart is een goede uitvalsbasis voor de fietser.
Om het Brevet des 7 cols te krijgen dient u een stempelkaart op te halen bij het Tourist Office.
Op de top van elke col staat een stempelmachine ! Haal de kaart erdoor voor u aan de afdaling begint. Als alle 7 cols afgestempeld zijn, gaat u naar het Tourist Office om uw prestigieuze diploma op te halen!
Een souvenir waar hard voor is gewerkt!

De Col de Larche, 1996 m maakte vroeger deel uit van dit brevet, maar is nu te gevaarlijk (verboden voor fietsers). Tegenwoordig is die vervangen door de klim naar St.Anne.
Op de kaart hierboven zien alle wegen er hetzelfde uit, maar dat zijn ze niet. Boven Barcelonette zien we klim nummer 3, naar het skigebied Sainte-Anne. Hier eindigt de verharde weg op 1830 meter hoogte. Er liep een kasseienweg naar de Tunnel du Parpaillon op 2650 meter hoogte. Dit is een 540 meter lange tunnel richting Crévoux en de vallei van de Durance. Van die kant kon de Franse artillerie worden bevoorraad die de pas bewaakte. De overblijfselen van de kazerne zijn nog steeds zichtbaar. Het grootste deel van de kasseienweg is weggespoeld door aardverschuivingen en regen. De 4X4-auto's en crossmotoren veranderden de overblijfselen in een vaag spoor. Op een Franse kaart wordt deze weg gemarkeerd als D39 of D39T in de Durance-vallei; aan de andere kant van St. Anne in de Ubaye-vallei is dit de D29.

In de tunnel van de Col du Parpaillon staat altijd water, behalve als het vriest, zie mijn video. Neem een zaklamp mee, want er is geen licht. De weg binnen is erg hobbelig, vol kuilen en stenen, verborgen in het koude, troebele water. Droge sokken kunnen prettig zijn tijdens de afdaling; val niet in het water, dan heb je misschien meer dan alleen sokken nodig. Je telefoon werkt hier niet, hooguit als verlichting; laat ook die niet vallen. Misschien kun je nog een andere dwaas vinden die mee wil rijden en bewijzen dat hij of zij een man is. En dat levert soms een filmpje op.
Vraag bij de VVV of de tunnel open is, het is teleurstellend als de deuren gesloten zijn.
Gebruik een All Terrain Bike of gravel racer, geen tijdritfiets. https://en.wikipedia.org/wiki/Col_du_Parpaillon

Ton en ik op de Cime de la Bonette (2802m) dit is de hoogste geasfalteerde weg in de Franse Alpen; de echte Col de la Bonette (7) ligt wat lager (2715m).

Een hele mooie rit is het combineren van de Col de la Cayolle (1) , de Col des Champs en de Col d'Allos (2). Dit is een 120km lange rit, met 3340 hoogtemeters.